Άποψη: Μήπως να ξεχάσουμε το χάος με τους Bauhaus;

72

Ωραία δεν ξεκίνησε η καλοκαιρινή φεστιβαλική περίοδος στην Ελλάδα; Αναφέρομαι, προφανώς, στο χαμούλη που έχει γίνει από το βράδυ της Τετάρτης 8 Ιουνίου μετά την πολυαναμενόμενη εμφάνιση των Bauhaus η οποία επισκιάστηκε από τα προβλήματα με τον ήχο τους και την αποχώρηση του γκρουπ από τη σκηνή του Release Athens, με τον Peter Murphy να πετά εκνευρισμένος το μικρόφωνό του και να φωνάζει στον ηχολήπτη «Τhis is your fault».

Η συνέχεια δόθηκε με ανακοινώσεις (πρώτα) από τους Bauhaus και (στη συνέχεια) από το Release Athens και αλληλοκατηγορίες μέσω facebook σχετικά με το ποιος έχει την ευθύνη. Πρακτικά, βέβαια, το ποιος ευθύνεται για τα προβλήματα στον ήχο μικρή σημασία έχει και σίγουρα ελάχιστα ενδιαφέρει τους χιλιάδες ανθρώπους που πλήρωσαν ένα σκασμό λεφτά μέσα στις τρέχουσες οικονομικές συνθήκες για να δουν μια συναυλία που (κρίνοντας προφανώς εκ του αποτελέσματος) ίσως και να ήταν καλύτερα να μην είχε γίνει ποτέ. Και αναφέρομαι μόνο στο σετ των Bauhaus και όχι στους dEUS και τους The Jesus and Mary Chain.  

Ταυτόχρονα, ωστόσο, όσο δύσκολο και αν είναι αυτό λόγω του (δικαιολογημένου) εκνευρισμού, είναι σημαντικό να κατανοήσουμε όλοι μας πως καλώς ή κακώς τα προβλήματα είναι μέρος του παιχνιδιού. Δεν είναι να πεις, άλλωστε, ότι ήθελε κάποιος από το Release να πάνε χάλια τα πράγματα και να κινδυνέψει η φήμη του φεστιβάλ το οποίο έχει επιλέξει να επενδύσει σε μια χώρα στην οποία τα μπουζούκια βασιλεύουν και η οποία σχεδόν παραδοσιακά δεν αποτελεί εύκολο προορισμό για συγκροτήματα όπως οι Bauhaus. Προφανώς και όχι. Και αν υποθέσουμε (για χάρη του επιχειρήματος) ότι τους Bauhaus δεν τους νοιάζει, το σίγουρο είναι ότι το Release το νοιάζει. Γιατί το Release (και το κάθε Release) μόνο να χάσει έχει από όλο αυτό που γίνεται…

Και αν χάσει το Release, μαζί του (εξίσου, αν όχι ακόμη περισσότερο) χαμένοι θα βγούμε και όλοι εμείς που πηγαίνουμε σε συναυλίες και που έχουμε περάσει χρόνια ευχόμενοι να βλέπουμε στα μέρη μας σε σταθερή βάση καλλιτέχνες του επιπέδου των Bauhaus. Και την Ελλάδα (γενικότερα, όχι μόνο την Αθήνα) να γίνεται επιτέλους ένας προορισμός τον οποίο θα επιλέγουν τα top συγκροτήματα, γιατί όχι ακόμη και στο απόγειο της καριέρας τους. Βλέπεις, για παράδειγμα, τις συναυλίες που γίνονται στη γειτονική Ιταλία και σε πιάνει κατάθλιψη με τη σύγκριση με την Ελλάδα. Γιατί την ώρα που εδώ έχουμε μεγάλες συναυλίες μόνο στην Αθήνα, στην Ιταλία βλέπεις τους The Smile (το νέο project του Thom Yorke και του Jonny Greenwood των Radiohead, ντε) να κάνει ολόκληρη περιοδεία σε 5 πόλεις. Ανάμεσα στις οποίες (εκτός του Μιλάνου και της Ρώμης) είναι η Ferrara, η Macerata και η Taormina. Σαν να λέμε να παίζουν δηλαδή στο Βόλο και την Καλαμάτα, την ώρα που στην Ελλάδα έχουμε να δούμε τους Radiohead ή κάποιο από τα side projects τους από το μακρινό 2000… Ή (για ένα παράδειγμα που αφορά χώρες και καταστάσεις πιο συγκρίσιμες με την Ελλάδα) να μη μας αγνοούν μπάντες σαν τους Rage Against the Machine οι οποίοι στη φετινή comeback περιοδεία τους θα παίξουν, μεταξύ άλλων, σε Πολωνία, Τσεχία και Κροατία…

Υπό το πρίσμα αυτό, το συγκεκριμένο πρόβλημα και κυρίως ο ντόρος γύρω από το τι έγινε με τους Bauhaus ήρθαν στη χειρότερη δυνατή στιγμή καθώς το φετινό συναυλιακό καλοκαίρι είναι ένα από τα πιο δυνατά που έχουμε δει εδώ και πολλά χρόνια και άφηνε υποσχέσεις ότι κάτι πάει να γίνει. Ας ελπίσουμε, λοιπόν, ότι αυτό το θέμα θα είναι απλά ένα speed bump που λένε και στο χωριό μου και πως θα το ξεχάσουμε σύντομα.

Οι ανακοινώσεις

Για την ιστορία, οι Bauhaus σε ανάρτησή τους στο facebook, ανέφεραν (το κείμενο έχει μεταφραστεί στα ελληνικά):

Ζητούμε ειλικρινώς συγγνώμη από το αγαπητό μας ελληνικό κοινό για τη χθεσινή ατυχή εξέλιξη των γεγονότων στο Release Festival στην Αθήνα. Λόγω πρωτοφανών συνθηκών που περιλάμβαναν ανυπέρβλητα τεχνικά ζητήματα, αναγκαστήκαμε να περιορίσουμε το σετ μας. Η ακόλουθη δήλωση είναι από τον πολύ έμπειρο τεχνικό ήχου του μπροστινού μας σπιτιού Chris Raughley:

«Αυτά τα προβλήματα που είχαμε κατά τη διάρκεια του σόου, με βάση την εμπειρία μου, δεν μπορούσαμε να τα περιμένουμε. Κάθε κανάλι ασύρματου δικτύου που μας είχε προσφερθεί άρχισε να δημιουργεί προβλήματα από την έναρξη του σετ. Πρώτα αντιμετώπισε πρόβλημα το ασύρματο σύστημα της κιθάρας. Το φτιάξαμε εύκολα, αλλάξαμε το καλώδιο. Μετά τα βασικά φωνητικά, Το αλλάξαμε στο διαθέσιμο back up. Μετά, απέτυχε το ασύρματο του σαξοφώνου. Στη συνέχεια το επιπλέον για τα φωνητικά. Τέσσερα ασύρματα συστήματα στα πρώτα πέντε τραγούδια.

Δεν μου έχουν τύχει τέτοια προβλήματα όλα αυτά τα χρόνια. Λειτουργούσαν όλα, όμως δεν έδιναν καλό σήμα. Οι περισσότεροι πιθανόν να μην μπορούσαν να καταλάβουν ότι είχαμε αυτά τα προβλήματα γιατί τα περισσότερα τα κάλυψα μέσα στο mix του FOH. Αλλά όλα τα ασύρματα In Ear μόνιτορ κατέρρευσαν και δημιούργησαν προβλήματα στη μπάντα που δεν μπορούσαν να ακούσουν τους εαυτούς τους επί σκηνής.

Τσεκάραμε τα συστήματα πολλές φορές το διήμερο που ήμασταν εκεί. Κάτι πολύ περίεργο έγινε με το ασύρματο δίκτυο. Θα ήθελα να καταλάβω τι έγινε, αλλά νομίζω ότι έχει συμβεί ξανά στην Αθήνα; Κάποιο τοπικό πρόβλημα εξαιτίας παρεμβολών;

Θα μπορούσε να είναι και πρόβλημα ισχύος, αλλά δεν είχα τη δυνατότητα να τα ελέγξω κατά τη διάρκεια του σόου. Ίσως οι προηγούμενες μπάντες άφησαν τους πομπούς τους ανοιχτούς; Αυτό θα δημιουργούσε ένα πρόβλημα, αλλά δεν θα ήταν η κύρια αιτία.

Θα προσπαθήσω να το μελετήσω τις επόμενες ημέρες και ίσως να έχω περισσότερες απαντήσεις γιατί συνέβη αυτό. Αλλά προς το παρόν μπορώ να πω με βεβαιότητα ότι ήταν μια καταστροφική αποτυχία στο ασύρματο δίκτυο που έκανε αδύνατη την επιδιόρθωση εξαιτίας της πολυπλοκότητας των προβλημάτων».

Η απάντηση του Release Athens

To Release απάντησε στους Bauhaus με δική του ανακοίνωση στην οποία ανέφερε:

Φίλες και φίλοι του Release Athens,

Aπό σεβασμό προς μία τόσο σπουδαία μπάντα όπως οι Bauhaus, θεωρήσαμε σωστότερο να μην τοποθετηθούμε εν θερμώ και να αναμείνουμε για μία επίσημη εξήγηση από μέρους τους για τη χθεσινή προβληματική εμφάνισή τους στο Release Athens 2022. Αντ’ αυτού, διαβάζοντας την «ανακοίνωση» που βγήκε τόσο στο επίσημο προφίλ της μπάντας όσο και σε εκείνο του Peter Murphy, διαπιστώνουμε πως επιλέχθηκε, για άλλη μία φορά σε τέτοιες περιπτώσεις, ο εύκολος δρόμος αποποίησης των πραγματικών ευθυνών.

Η αλήθεια, όμως, είναι πως κανένας τυφώνας, κανένα μαγνητικό πεδίο και κανένα περίεργο φυσικό φαινόμενο δεν αποτέλεσε την αιτία για τα χθεσινά προβλήματα. Δυστυχώς, αυτό που τα δημιούργησε ήταν η ανικανότητα ορισμένων από τους τεχνικούς που οι ίδιοι έχουν επιλέξει ως συνεργάτες τους. Οι συνεχείς αρνητικές, έως οργισμένες, αντιδράσεις από τη μεριά του ίδιου του Peter Murphy κατά τη διάρκεια του show, ξεκάθαρα απευθυνόμενες προς το δικό τους crew, αποτελούν αδιάψευστο μάρτυρα. Έχουμε καταγράψει τουλάχιστον 12 τέτοιες μέσα στα λιγότερα από 55 λεπτά που διήρκεσε η εμφάνιση ενός συγκροτήματος, που είχε προπληρωθεί τη συμφωνηθείσα αμοιβη του στο ακέραιο, έχοντας αναλάβει τη συμβατική υποχρέωση να διαρκέσει το set του όχι λιγότερα από 90 λεπτά. Όμως, με ύβρεις δεν λύνονται τα προβλήματα.

Σε αυτό το σημείο, θέλουμε να αποσαφηνίσουμε κάποια δεδομένα, τα οποία είναι απλά και αυτονόητα για όσους κάνουμε αυτή τη δουλειά αλλά, όπως είναι λογικό, είναι άγνωστα στο ευρύ κοινό. Και βεβαίως αυτό εξηγεί κάποια ιδιαίτερα επικριτικά σχόλια, προς το φεστιβάλ και τους συντελεστές του.

Η διοργανώτρια εταιρεία παρέχει στο σύνολο των καλλιτεχνών τον εξοπλισμό τον οποίο χρειάζονται για να αποδώσουν το 100% του show τους, σύμφωνα με τις προδιαγραφές που οι ίδιοι μας έχουν δώσει και που περιγράφονται αναλυτικά στις προϋπάρχουσες συμφωνίες και τα συμβόλαια. Λίγο πριν την έναρξη του set και μέχρι τη λήξη του, όλος ο έλεγχος αυτού του εξοπλισμού παραδίδεται στους τεχνικούς του εκάστοτε καλλιτέχνη ή της εκάστοτε μπάντας, μαζί με τα απαραίτητα backup options ώστε να διασφαλιστεί η σωστή ροή του show. Ήχος (ακόμα και η έντασή του), φώτα, visuals, όλα είναι ευθύνη των συγκεκριμένων συνεργατών των καλλιτεχνών. Και όλα αυτά, εννοείται πως έχουν δοκιμαστεί, ξανά και ξανά, στη διάρκεια των προηγηθέντων sound / line & light checks.

Η χθεσινή ημέρα, πρώτη του Release Athens 2022, δεν αποτέλεσε εξαίρεση σε αυτόν τον κανόνα. Οι τεχνικοί των συγκροτημάτων είχαν τον έλεγχο σε όλα τα σημεία που προαναφέραμε και σε ολόκληρη τη διάρκεια των εμφανίσεών τους.

Όσον αφορά στην εμφάνιση των Bauhaus, από την πλευρά μας – και μετά από ενδελεχή έρευνα που έγινε – μπορούμε να σας διαβεβαιώσουμε ότι δεν προέκυψε ούτε ένα τεχνικό πρόβλημα. Άλλωστε, αν υπήρχε το οποιοδήποτε, το πιθανότερο είναι πως δεν θα ξεκινούσε ποτέ το show. Αντιθέτως, διαπιστώθηκαν (ακόμα και μέσα από διαλόγους μεταξύ μελών της μπάντας και τεχνικών τους) προβλήματα και κακή συνεννόηση στη δική τους πλευρά, με αποκορύφωμα την αποχώρηση του Peter Murphy από τη σκηνή, λέγοντας τη φράση “it’s your fault”, απευθυνόμενος στον stage ηχολήπτη τους.

Τη δεδομένη στιγμή, δεν θέλουμε να σας κουράσουμε με συγκεκριμένες αναφορές στο ασύρματο της κιθάρας, του σαξοφώνου, των μικροφώνων του Peter Murphy. Ευτυχώς, για μία φορά, το ψηφιακό περιβάλλον στο οποίο ζούμε και εργαζόμαστε έχει καταγράψει το σύνολο των χειρισμών των τεχνικών τους και έχουν διαγνωστεί τα (πολλά και σοβαρά) λάθη στα οποία υπέπεσαν. Επομένως, είμαστε σε θέση να δηλώσουμε με κάθε βεβαιότητα ότι δεν υπήρξε καμία ανεξήγητη παρεμβολή στο ασύρματο σύστημα όπως, κατά κάποιο τρόπο, υπαινίσσεται ο FOH ηχολήπτης τους. Λανθασμένοι χειρισμοί των τεχνικών του συγκροτήματος υπήρξαν, στο χώρο ευθύνης τους. Χειρισμοί, τους οποίους δεν είχαμε καμία δυνατότητα να επηρεάσουμε, όπως ήδη εξηγήσαμε.

Πέραν αυτών, είμαστε δυστυχώς υποχρεωμένοι να επισημάνουμε ότι η “ανακοίνωση” του συγκεκριμένου τεχνικού των Bauhaus, επί της ουσίας δεν εξηγεί τίποτα. Και δεν είναι αναγκαίες εξειδικευμένες τεχνικές γνώσεις για να το αντιληφθεί κανείς. Το πλέον μεμπτό όμως, είναι ότι έχει μεταφερθεί αποσπασματικά, κάτι που είμαστε σε θέση να γνωρίζουμε άριστα, αφού την είχαμε λάβει και εμείς σε email από τον συντάκτη της, για προφανείς όπως θα διαπιστώσετε λόγους. Ακολουθεί ολόκληρο το κείμενο στην αρχική του μορφή, χωρίς περικοπές:

First I want to thank all of you. I’m am really appreciative of all the kindness and extra efforts to make our stay and experience in Athens special. I’ve been around the world doing this for a long time and you all should be proud of your whole team as it is truly special what you do here.

That being said. I must mention problems we had during the show that, in my experience couldn’t have been anticipated or expected. Every channel of wireless provided to us  started giving us trouble in the beginning of our set. Wireless guitar was first to fail. Simple fix, we switched to a wire. Then the lead vocal. We switched to spare back up. Then the Sax wireless failed. Next Spare vocal failed. That was 4 wireless systems in the first 5 songs. I’ve never experienced failures like this in all my years. They were all on but not giving fullness and good signal. Most people probably couldn’t even tell we were having these problems because I could cover most of it in the FOH mix. But, all 4 Wireless In Ear Monitors failed as well creating a problem for the band to hear themselves onstage. We checked these systems many times throughout the 2 days we were here. Something very strange happened with wireless here. I’d love to understand, but I think this probably has happened here before? Something of a local problem due to interference? It could also have been a power problem to that rack but during a show I have no ability to check systems from my position at FOH. I have to rely on my crew and frankly yours. Maybe the other bands left all their transmitters on? This would create a problem but less likely the culprit.

I think I will try to process this in the next few days maybe I’ll have answers as to why this could happen. But for now. I’m not blaming anyone. Especially not you all. Quite the contrary. I appreciate your efforts and everything you’ve done. I wish it was more successful, but reality just doesn’t dictate that everything go perfectly every time. 

Το Release Athens επιφυλάσσεται των δικαιωμάτων του.

Φωτογραφία: Maria Filippatou